- Send e-post eller brev til bostyreren
- Hvem som er bostyrer og kontaktinformasjon til bostyrerens kontor blir kunngjort på www.brreg.no (Brønnøysundregistrene). Søk opp selskapets navn og se på kunngjøringene
- Bostyrere i Kvale Advokatfirma DA kan nås på post@kvale.no, eller pr. post; Kvale Advokatfirma DA, Postboks 1752, Vika, 0122 Oslo
Om du har et utestående krav mot et bo vi behandler kan dette meldes til oss på epost fordringer@kvale.no. Du skal få en bekreftelse på at ditt krav er registrert. Det kan imidlertid ta noen uker i perioder hvor pågangen et stor.
I de mer omfattende sakene har vi opprettet egne e-postadresser for melding av krav og andre henvendelser. Dette gjelder:
Boligpartner konkursbo
Selskapets kreditorer kan melde krav i boet per e-post til bp@kvale.no. Vi ber om at det vedlegges dokumentasjon for kravet, og opplyses om kravets størrelse.
Flott konkursbo
Selskapene hvor det er åpnet konkurs som var en del av restaurantkjeden Flott: krav og andre henvendelser sendes til flott@kvale.no.
KF Entreprenør konkursbo
Krav meldes til kf-krav@kvale.no, og andre henvendelser sendes til kf@kvale.no.
Flyr AS konkursbo:
Krav og andre henvendelser sendes til flyr@kvale.no.
Hvordan melde krav i konkursbo
Hva gjør du om et selskap som skylder deg penger går konkurs eller blir tvangsoppløst? Du må melde kravet i boet.
Hvordan melder du kravet?
Hva skal kravet inneholde?
- Det totale utestående beløpet i NOK
- Dokumentasjon for kravet (f.eks. faktura, avtale, reskontro e.l.)
- Hvis kravet ditt ikke er et rent pengekrav, må kravet omgjøres til et pengekrav (dvs. at du må estimere verdien av kravet ditt)
Når må kravet meldes?
- Kravet skal meldes så fort som mulig
- Fristen for å melde krav blir kunngjort på www.brreg.no
- Det er mulig å melde krav i boet så lenge det er åpent jf. konkursloven § 115
Hva skjer når kravet er meldt?
- Når kravet er mottatt av bostyreren, vil kravet bli registrert i boet
- Når registreringen er foretatt vil du motta en bekreftelse på at kravet er meldt (dette kan ta litt tid)
- En bekreftelse på at kravet er meldt betyr ikke at kravet er gjennomgått og godkjent. Kravet vil først bli vurdert dersom det er penger til den aktuelle kreditorklassen
- I bekreftelsesbrevet gis det opplysninger om innlogging for å kunne lese boets innberetninger, der status i boet og dekningsutsiktene til kreditorene fremgår
- Første innberetning blir tilgjengelig ca. tre til fire uker etter konkursåpningen, deretter utarbeides én innberetning pr. år frem til boet blir avsluttet, da det utarbeides en sluttinnberetning
Får jeg penger?
- Kreditorene vil kun motta penger dersom det er midler igjen etter at boomkostningene er dekket
- Hvorvidt det blir penger til kreditorene fremgår av sluttinnberetningen
- Kreditorenes krav har ulik prioritet, og kreditorene med best prioritet vil motta dekning først
- Prioritetsrekkefølgen fremgår av dekningsloven kap. 9 (se www.lovdata.no). Som den store hovedregel vil lønn og feriepenger for ansatte, samt skyldig forskuddstrekk og merverdiavgift ha prioritet foran øvrige krav
- Kreditorer med gyldig pant har krav på særlig dekning i det formuesgodet de har pant i