Regjeringen foreslår å innføre turistskatt på inntil fem prosent for overnatting. Lovforslaget treffer både hoteller og Airbnb.
Innledning
Regjeringen ønsker å legge til rette for at det kan innføres besøksbidrag på det norske fastland og på Svalbard. Forslaget innebærer at kommunene får mulighet til å innføre en overnattingsavgift for å finansiere reiselivsrelaterte fellesgoder.
Forslaget består av to deler.
- Frivillig innføring av overnattingsavgift for omsetning av overnattingstjenester på det norske fastland.
- Besøksbidrag i Longyearbyen på omsetning av overnattingstjenester samt en avgift på passasjerer i cruiseskip og ekspedisjonscruiseskip som går i land i Longyearbyen.
Overnattingsavgift
Myndigheten til å etablere overnattingsavgift foreslås lagt til kommunene. Dette gir kommunene rett, men ikke plikt, til å innføre avgiften. Ordningen skal være frivillig og besluttes lokalt, og avgiften skal gjelde for hele kommunen. At retten til å innføre overnattingsavgift ligger til den enkelte kommune etter første ledd, er ikke til hinder for at flere kommuner kan inngå samarbeid om finansiering av reiselivsrelaterte fellesgoder, og kan gjøre avtaler om bruken av midlene. Kommunelovens regler for interkommunalt samarbeid vil gjelde for slikt samarbeid.
Avgiften foreslås innført for alle typer overnatting, inkludert ferie/fritid, yrke/forretning eller kurs/konferanse. Forslaget er at plikt til å betale overnattingsavgift gjelder alle som mot betaling omsetter kortidsovernatting. Korttidsovernatting er definert som overnattingstjenester der leieforholdet er kortere enn 30 dager sammenhengende.
Avgiften gjelder utleie av rom, leilighet, hytte, hus, grunn mv. på hoteller, hotellskip, fritidsbåter i gjestehavn, campingplasser, bobilparker, vandrerhjem og annen overnattingsvirksomhet, herunder privat utleie utenom næring.
Av forenklingshensyn er det foreslått at det ikke skal beregnes overnattingsavgift ved utleie av egen bolig eller fritidseiendom så lenge samlet utleieinntekt i inntektsåret er mindre enn
terskelverdien for skattefritak etter skatteloven § 7-2 annet ledd.
Departementet foreslår at overnattingsavgiften settes til en prosentvis sats på overnattingsprisen ekskl. mva. Forslaget er at maksimal sats ikke settes høyere enn fem prosent. Merverdiavgiftssatsen på overnattingstjenester er i dag 12 prosent. Departementet har i lys av dette vurdert at en overnattingsavgift på inntil fem prosent vil være en moderat avgift som ikke påvirker etterspørselen for overnattingstjenester i særlig grad.
Det er forslått at avgiften skal spesifiseres i salgsdokumentasjonen.
Nærmere om innkreving og rapportering
Det foreslås at det er den som driver overnattingsvirksomheten som har plikten til å beregne, innkreve og betale avgiften til kommunen. Departementet foreslår imidlertid ett unntak for tilfellene hvor driveren har inngått avtale med tredjepart om å formidle og motta betaling, typisk plattformselskaper som Airbnb, Hotels.com og Booking.com mv. I disse tilfellene vil tredjeparten være ansvarlig for å beregne, innkreve og betale overnattingsavgiften til kommunen hvor overnattingen finner sted.
Driveren eller formidler har en selvstendig plikt til å betale avgiften, uavhengig av om vedkommende får dekt inn dette fra den besøkende.
For virksomheter som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, foreslår departementet at overnattingsavgiften betales samtidig med mva-meldingen. Forslaget legger for øvrig opp til samme periodisering av avgiftsgrunnlaget og betalingsfrister som gjelder ved merverdiavgiften, legges til grunn i besøksbidragsloven. For virksomheter og private som ikke er merverdiavgiftspliktige foreslår regjeringen årlig rapportering og betaling.
Forslaget inneholder også en hjemmel for kommunene som innkrevingsmyndighet til å innhente opplysninger fra skatteetaten om bl.a.
(1) hvilke skattytere som har hatt inntekter fra overnattingstjenester i kommunen,
(2) hvor stor inntekt fra overnattingstjenester i kommunen som er rapportert fra den enkelte skattyter og eventuelt fra formidlingsselskaper som skattyteren benytter, og
(3) adresse for de enkelte utleide enheter.
For gi kommunene verktøy til kontroll av etterlevelse av regelverket og sanksjoneringsmuligheter ved lovbrudd er det foreslått å ta inn en bestemmelse om opplysningsplikt. Det betyr at de avgiftspliktige må gi kommunen opplysninger som trengs til gjennomsyn av grunnlaget for avgiften.
Besøksbidrag i Longyearbyen
Innledning
Del 2 av forslaget omhandler innføringen av et obligatorisk besøksbidrag i Longyearbyen.
I motsetning til forslaget for fastlands-Norge, vil besøksbidraget i Longyearbyen være pålagt.
Formålet med besøksbidraget er å dekke spesifikke kostnader knyttet til infrastruktur og offentlige tjenester som er essensielle for reiselivet i Longyearbyen. Det foreslås at inntektene fra besøksbidraget skal fordeles mellom staten og Longyearbyen lokalstyre. Bidraget foreslås innført for både overnatting og ilandstigning/ombordstigning i Longyearbyen.
Besøksbidrag ved overnatting i Longyearbyen
Besøksbidraget for overnatting i Longyearbyen vil følge prinsippene for overnattingsavgift på fastlands-Norge. Dette innebærer at tilbyderen av overnattingstjenester er ansvarlig for å beregne, innkreve og betale besøksbidraget.
Besøksbidrag ved ilandstigning/ombordstigning i Longyearbyen
For å tydeliggjøre at besøksbidraget gjelder bruk av infrastruktur og tjenester i Longyearbyen, foreslås det å knytte avgiften til passasjerer som går i land fra eller går ombord i cruiseskip og ekspedisjonscruiseskip i Longyearbyen. Avgiften ilegges kun ved passasjerens første iland- eller ombordstigning.
Nivå og beregning av besøksbidraget på Svalbard
Departementet mener at avgiftsnivået i Longyearbyen bør være det samme som på fastlandet, men det er ikke foreslått noen spesifikk størrelse i høringen.
Det foreslås at besøksbidraget ved overnatting skal følge overnattingsavgiften på fastlandet og være et prosentbeløp av vederlaget. For besøksbidrag ved ilandstigning/ombordstigning i Longyearbyen mener departementet at det vil det være mest hensiktsmessig med et fast beløp.
Når det gjelder besøksbidrag knyttet til cruise, foreslår departementet at cruiseselskapene innkrever bidraget fra kunden og betaler det til den som er tillagt innkrevingsoppgaven.
Departementet ber i forslaget om innspill til beregningsgrunnlag og fastsettelse av besøksbidragets størrelse.
Høringsfristen er innen utgangen av fredag 3. januar 2025.
Turistskatten - kort oppsummert:
Formål: Å finansiere reiselivsrelaterte fellesgoder. Reiselivsrelaterte fellesgoder defineres i lovforslaget som natur, kulturmiljø, infrastruktur, og bygninger, med mer, samt tjenester der bruk av eller behov for disse i vesentlig grad øker med antall besøkende til kommunen.
Hvem omfattes: Avgiften pålegges den som tilbyr overnatting mot betaling, eller tredjepart som innkrever vederlag for denne. Avgiften gjelder utleie av rom, leilighet, hytte, hus, grunn mv. på hoteller, hotellskip, fritidsbåter i gjestehavn, campingplasser, bobilparker, vandrerhjem og annen overnattingsvirksomhet, herunder privat utleie utenom næring. Det betyr at privatpersoner som tilbyr kommersielle overnattingstjenester gjennom for eksempel Airbnb, Hotels.com og Booking.com er omfattet.
Avgiftens størrelse: Prosentvis sats på inntil 5 prosent på grunnlag av prisen på overnattingen.
Midlene skal brukes til: Drift, vedlikehold og utvikling av reiselivsrelaterte fellesgoder.
Håndtere press på infrastruktur og miljøpåvirkning og bidra til en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Tredjepartsansvar: Plattformselskaper som Airbnb, Hotels.com og Booking.com, pålegges å kreve inn og betale overnattingsavgiften, dersom de håndterer betalingen på vegne av utleier.