Ny veileder for planlegging og konsesjonsbehandling av vindkraftanlegg på land

Lesetid: 3 min

Kommunal- og distriktsdepartementet og Energidepartementet publiserte i går den nye veilederen om kommunens planlegging av konsesjonspliktige vindkraftanlegg på land. Veilederen bygger videre på lovendringene som trådte i kraft 1. juli 2023, som fastsatte et krav om at det ikke kan gis konsesjon for vindkraftanlegg før det foreligger formell planavklaring fra kommunen etter plan- og bygningsloven.

Tidligere kunne konsesjoner for vindkraftanlegg gis uten at det forelå en detaljert planavklaring på kommunalt nivå. Dette muliggjorde at konsesjoner kunne bli gitt uten at lokale hensyn var fullt ut vurdert. Med endringene i plan- og bygningsloven og energiloven i fjor sommer, må det nå foreligge en formell planavklaring fra kommunen, vanligvis i form av en områderegulering, før konsesjon kan gis.

Formålet med lovendringen og den nye veilederen er å sikre økt involvering av kommunen og lokalsamfunn. Ved å ilegge kommunen beslutningsmyndighet fra oppstarten av planleggingsfasen, sikres det at lokale interesser har en reell påvirkningsmulighet ved utviklingen av vindkraftprosjekter i området. Målet er å styrke legitimiteten til vindkraftprosjekter, sikre bedre forankring og tilpasninger til lokalsamfunnet, samt forebygge konflikter knyttet til fremtidig utbygging.

Den nye veilederen beskriver hvordan involverte aktører kan bidra til effektive og gode prosesser og legge til rette for god medvirkning. Veilederen gir detaljerte retningslinjer for hvordan områderegulering og konsesjonsprosess kan samordnes. Dette vil kunne bidra til en raskere og mer effektiv prosess ved at utredninger, politiske prosesser og vedtak kan samordnes.

Det er opp til tiltakshaver å bestemme om de ønsker å samordne prosessene for områderegulering og konsesjonssøknad. Denne avgjørelsen bør tas allerede ved innledende kontakt med kommunen om et planinitiativ. Selv om NVE ikke har en formell rolle før de mottar melding med forslag til plan- og utredningsprogram, kan NVE trekkes inn som fagmyndighet for kommunen og tiltakshaver.

Selv om en prosess starter som en samordnet prosess, kan tiltakshaver når som helst beslutte å utsette konsesjonssøknaden til kommunen har tatt stilling til forslag til områderegulering. Resten av prosessen vil da følge de ordinære reglene for plan- og konsesjonsprosess.

Noen sentrale momenter ved veilederen inkluderer:

  • Beskrivelse av samordning av områderegulering med konsesjonssøknad i en parallell prosess, noe som kan være både effektivt og kostnadsbesparende og unngå unødig dobbeltbehandling.
  • Fleksibilitet for tiltakshaver i valg av samordning og planlegging av prosesser.
  • Styrking av kommunenes rolle som beslutningstakere i vindkraftutbygginger, med mulighet til å stoppe private planforslag ved oppstart og underveis i planarbeidet.
  • Vektlegging av tidlig involvering av representanter for berørte samiske interesser. Tiltakshaver bør kontakte reindriftsnæringen og andre berørte samiske interesser allerede ved utforming av planinitiativet.
  • Sikring av en samordnet konsekvensutredning som gir kommunen et solid grunnlag for arealbeslutninger etter plan- og bygningsloven, samtidig som det oppfyller kravene til utredninger for konsesjonssøknader etter energiloven.
  • Tydelige illustrasjoner av prosessen. Herunder frister for høring, offentlig ettersyn, og behandling av planforslag og konsesjonssøknader. Klare rammer for når kommunen og NVE har adgang til å stoppe prosessen, samt eventuelle klagemuligheter.
  • Beskrivelse av ordinære regler for plan- og konsesjonsprosess der prosessene ikke samordnes.

De digitale retningslinjene vil kunne tilpasses løpende basert på praktisk erfaring og innspill fra kommuner og utbyggere.

Du kan lese veilederen her.