Nettselskaper – økt pågang med krav om erstatning ved strømbrudd som følge av ekstremvær

Lesetid: 5 min

Væråret 2024 ble av VG definert som "vilt, voldsomt og vått" – og 2025 starter med utfordrende værforhold i deler av landet

Kvale har den senere tiden jobbet med mange saker for nettselskaper hvor det rettes erstatningskrav fra kunder og forsikringsselskaper (som regresskrav) som følge av strømbrudd. Strømbrudd er ofte forårsaket av ekstremnedbør, storm eller lynnedslag.

Dette kan typisk være regresskrav fra forsikringsselskap for frostskade på eiendom som følge av strømbrudd.

FNs klimapanel viser til at det må påregnes mer ekstremvær som bl.a. ekstremnedbør og stormer. Noen år er mer preget av været enn andre. Starten på 2025 preges av store snømengder og mye vind i store deler av Norge. Og de siste to årene har vi blant annet hatt "Jakob" "Ingunn" "Hans" og "Otto".

En svært vanlig årsak til strømbrudd i Norge er nettopp ekstremvær. Og senest i dag opplyser fylkesberedskapssjefen i Agder at det er kraft- og ekomutfall som anses mest samfunnskritisk ved snøfallet.

Nettselskapene er forberedt på kraftutfall, men må også være forberedt på flere erstatningskrav i tiden fremover som følge av utfall.

I hvilke situasjoner kan nettselskaper bli holdt erstatningsansvarlig for skader forårsaket av strømbrudd?

For at et nettselskap skal holdes ansvarlig, kreves det at visse betingelser er oppfylt. Først og fremst må det ha blitt reklamert innen rimelig tid. I tillegg må følgende tre vilkår være oppfylt:

  1. Det må foreligge et ansvarsgrunnlag
  2. Det må foreligge et økonomisk tap som følge av hendelsen, og
  3. Det må være årsakssammenheng mellom handlingen (eller eventuelt unnlatelsen) som nettselskapet kan bli holdt ansvarlig for, og den oppståtte skaden

Utgangspunktet for vurderingen er avtalen mellom nettselskapet og kunden. I henhold til alminnelige standardvilkår i bransjen, gjelder uaktsomhetsansvaret for næringskunder, mens kontrollansvaret gjelder for forbrukerkunder. Dette innebærer at det stilles strengere krav i avtaler nettselskapene har med forbrukerkunder enn med næringskunder, hvilket er i tråd med forbrukerkjøpslovens system.

- Uaktsomhetsansvaret gjelder for næringskunder. Dette betyr at nettselskapet må kunne bebreides for det tapet som har oppstått for at det skal foreligge ansvarsgrunnlag. Dette ved at nettselskapet har opptrådt klanderverdig eller med forsett. Dersom nettselskapet har opptrådt i henhold til gjeldende regelverk, er utgangspunktet at handlemåten ikke vil bli karakterisert som uaktsom.

- Kontrollansvaret gjelder for forbrukerkunder. Dette betyr at nettselskapet er ansvarlig for økonomisk tap som påføres forbruker dersom dette følger av kontraktsbrudd som ligger innenfor nettselskapets kontroll. Dette innebærer at nettselskapet ikke er ansvarlig for økonomisk tap dersom det kan godtgjøres at det økonomiske tapet skyldes en hindring utenfor nettselskapets kontroll, som nettselskapet ikke med rimelighet kunne forventes å ha tatt i betraktning på avtaletidspunktet, eller at tapet ikke kunne vært unngått eller overvunnet.

Det er ikke mulig å gi et entydig svar på når nettselskapene kan holdes erstatningsansvarlige for skader oppstått som følge av ekstremvær. Den klare utgangspunkt er at nettselskapet ikke er ansvarlig for økonomisk tap som skyldes ekstremvær og uvanlig vær, lyn og torden.

I enkelte saker argumenteres det for at strømbrudd forårsaket av ekstremvær faller innenfor nettselskapets kontrollsfære, eksempelvis i områder med generelt mye nedbør, og hvor uværet er forhåndsvarslet. I andre tilfeller er situasjonen en annen. Dette eksempelvis hvis et område opplever unormalt mye uvær ett år, eller hvis det er ekstremt mye nedbør i et område som normalt har lite nedbør.

Det må således foretas en konkret vurdering av faktum i den enkelte sak hvor skaden skyldes ekstremværsituasjoner.

I saker som involverer forbrukerkunder, er det avgjørende at nettselskapene kan bevise at årsaken til strømavbruddet er utenfor deres kontroll. For saker som omhandler næringskunder, er det avgjørende at nettselskapet ikke kan klandres for den skaden som har inntruffet. Det er uansett viktig at nettselskapet i begge tilfeller har iverksatt nødvendige og hurtige tiltak for å rette opp sitasjonen etter at strømbruddet ble oppdaget. Det er viktig at nettselskapene har god oversikt over de faktiske forhold, med gode logger som dokumenterer årsaken til strømbrudd.

En gjennomgang av avgjørelser fra domstolene og Elklagenemnda kan overordnet oppsummeres slik i forbrukersaker:

Saker hvor klager/saksøker har fått medhold og hvor nettselskapet pålegges ansvar:

  • Feil som er innenfor nettselskapets kontrollsfære og påregnelige, som trefall over kraftlinjer eller kontaktfeil på en fase i kabeltilførselen.
  • Hendelser hvor nettselskapets vedlikehold og forberedelser for kjente risikoer, som linjerydding, har vært utilstrekkelig.

Saker hvor klager/saksøker ikke har fått medhold og nettselskapet fritas for ansvar:

  • Når strømbrudd skyldes eksterne forhold utenfor nettselskapets kontroll, som ekstremvær, lynnedslag osv.
  • Når det ikke er registrert overspenninger eller andre indikasjoner på feil hos nettselskapet.
  • Skader som oppstår på kundens eget utstyr som følge av hendelser kunden selv burde ha beskyttet seg mot. Kunden er selv ansvarlig for feil i eget anlegg jf. eltilsynsloven. Kunden skal sikre eget elektrisk anlegg mot ytre påvirkninger som er påregnelige.

Selv om nettselskapene fritas for ansvar for økonomisk skade ved ekstremvær, er nettselskapene likevel ansvarlige for KILE-kostnadene som pålegger nettselskapene å kompensere kundene for manglende strømforsyning – uansett grunn til strømbruddet og nettselskapets mulighet til å unngå manglende leveranse.

Kristin Ourom er leder for vår avdeling for fornybar energi.

Ta gjerne ta kontakt med oss dersom du har spørsmål knyttet til erstatningsansvar ved strømbrudd, eller om du har behov for mer informasjon.