Den 25. september 2024 fattet Forbrukertilsynet vedtak om overtredelsesgebyr på NOK 450.000 for Lager 157's manglende svar på informasjonsforespørsel. Dette er – etter vår viten – den første saken der Forbrukertilsynet har ilagt overtredelsesgebyr for brudd på åpenhetsloven. Er det et tegn på at Forbrukertilsynet anlegger en strengere linje i forhold til tidligere?
Forbrukertilsynet har nå fattet det første vedtaket om overtredelsesgebyr for brudd på åpenhetslovens regler. Den konkrete saken dreier seg om selskapet Lager 157's utilstrekkelige behandling av informasjonskrav. Etter åpenhetsloven har enhver ved skriftlig forespørsel rett på informasjon fra en virksomhet om hvordan virksomheten håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser. Slike informasjonskrav må svares på av virksomheten i utgangspunktet innen tre uker.
Lager 157 ble ilagt et overtredelsesgebyr på NOK 450.000 for i to tilfeller ikke å ha gitt skriftlig svar på informasjonskrav innenfor de fastsatte frister i åpenhetsloven.
Det følger av forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr mv. her at virksomheter ved vesentlige eller flere brudd på åpenhetsloven kan gi overtredelsesgebyr på inntil fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning eller inntil 25 MNOK. I vedtaket mot Lager 157 tilsvarer det ilagte overtredelsesgebyr på NOK 450.000 omkring 0,2 % av Lager 157's omsetning for 2023 – men også omkring 5% av Lager 157's positive driftsresultat.
Forbrukertilsynet opplyser at Lager 157 har klaget på vedtaket til Forbrukertilsynet. Det siste ord er derfor ikke nødvendigvis sagt og skrevet i saken.
Kvale merknad:
Alle virksomheter omfattet av loven plikter å følge lovens regler, dvs. både i forhold til å utføre aktsomhetsvurderinger, å publisere redegjørelse og å svare på informasjonskrav. Frem til nå har Forbrukertilsynet hatt fokus på å yte virksomheter veiledning – også i tilfeller der åpenhetsloven regler ikke har vært fulgt (se f.eks. vår tidligere nyhetssak her). Dette kan være en årsak til at virksomheter har tatt litt lett på reglene.
Siden det nå har gått mer enn 2 år siden åpenhetsloven trådte i kraft er det grunn til å tro at Forbrukertilsynet i fremtiden vil være mere strenge med sine tilsyn. Likevel leser vi også Forbrukertilsynets vedtak mot Lager 157 slik at et avgjørende moment for å treffe vedtak om overtredelsesgebyr var at det var snakk om 1) flere overtredelser av åpenhetsloven, og 2) at overtredelse nr. 2 skjedde på tross av Forbrukertilsynets tidligere, individuelle veiledning over for Lager 157 (i forbindelse med overtredelse nr. 1).
Det nylige vedtak fra Forbrukertilsynet er derfor ikke nødvendigvis i seg selv et tegn på at Forbrukertilsynet fremadrettet vil fokusere mere på sanksjoner i forhold til å yte veiledning. Det kan derfor tenkes at det for førstegangstilfeller stadig vil bli anlagt en mer dialogbasert tilgang – dette vil selvsagt også avhenge av grovheten av en eventuell overtredelse.
Vi følger utviklingen tett, og venter særlig i spenning på utfallet av klagesaken.
Vedtaket og Forbrukertilsynets omtale av saken kan finnes her.
Er du i tvil om din virksomhet oppfyller sine plikter etter åpenhetsloven?
Kvale bistår en rekke virksomheter med veiledning og praktiske råd for korrekt etterlevelse av pliktene som følger av Åpenhetsloven. Ta gjerne kontakt for en uformell prat, eller hvis du ønsker en konkret vurdering av om din virksomhet oppfyller minstekravene til åpenhetsloven.